Unprivate Stories!

Bonjour!

Welcome to my blog, beautiful strangers. Drop nice words here. Follow me okeyh? :D. 
Meow .. Moow.. Meew .. Moeww .. Meow!




Tagboard




My Facebook




My Twitter



my insta




recent post


Visit Them

 Wani



Follow Here


Nak Yang Mana? by Budak Tomato
Budak Tomato: Nak Yang Mana?: [pemilik asal]

ok kalau aku bagi link mesti korang tak nak buka punya..
so aku dengan segala hormatnya..
copy post dia..
sebab dia bagi share post..
janji mintak izin...
*eh! aku mintak izin dah ea *
 jadi sama2 lah kita menginsafi diri ea..

"Aku nak berubah, tapi orang macam tak support aku lah."
"Kawan-kawan aku ejek aku bila tengok aku pakai kopiah. Dia kata dah taubat, tapi nanti buat dosa semula."
"Drastik sangat perubahan aku, daripada free hair terus berniqab. Orang pun mula kutuk-kutuk."
"Aku malulah. Setiap kali aku nak buat baik, ada je suara sumbang mengejek."

"Orang tak puas hati dengan perubahan aku."
Dan banyak lagi contoh situasi bagi orang yang baru nak berubah. Dihentam dan terus dihentam.
Alaa chill lah beb.
Aku tak kata nak berubah tu senang. Payah wo!
*minum air seteguk dua*
Okey aku nak masuk bab imaginasi. Jom ikut.
Bayangkan, hidup di dunia ni sekejap saja. Tak lama. Contoh kita dah hidup dua puluh tahun, kita dah lalui macam-macam perkara sepanjang tempoh dua puluh tahun tersebut. Once malaikat maut tarik nyawa kita, kita akan rasa hidup ni sekejap. Malah, sangat singkat yang teramat sangat. Okey okey.
Kurang meyakinkanlah imaginasi aku ni.
Pernah tak bayangkan, malaikat maut tengah tunggu kita depan pintu bilik? Masa tu kita tengah sibuk online, gelak-gelak baca tweet mengarut, sambil dengar lagu-lagu yang gempak yang melekakan, layan video-video yang kurang memberi manfaat.
Tiba-tiba..
Jeng jeng jeng (bunyi saspens)
Pintu bilik diketuk.
Tok tok tok.
Kita menoleh ke arah pintu. Buat tak layan. Mungkin adik sengaja nak kacau ketenteraman saja. Atau mungkin khayalan semata. Kita sumbat semula earphone ke telinga. Volume dikuatkan, mendendangkan lagu yang membingitkan telinga. Hanyut dalam dunia maya seketika.
Sekali lagi.
Tok tok tok.
"Aduh, siapalah yang kacau aku ni?"
Bentak hati kecil. Segera kita bangun, meluru ke pintu. Dengan rasa marah akibat keseronokan alam maya terganggu, tombol pintu direntap kasar.
"Nak apa?!" Suara dibentak kasar.
"Nak nyawa kamu."
Suara itu menjawab.
Terbeliak biji mata, bila nampak malaikat maut yang menyapa.
Masa tu, haa nak buat apa? Nak suruh malaikat maut tunggu, sebab kita nak solat taubat? Tak sempat.
Tak sempat dah nak buat apa-apa. Masa tu kita akan rasa, dua puluh tahun yang kita rasa lama, sebenarnya sangat singkat. Sangat sangat singkat. Bila tiba hari kematian, baru rasa semuanya yang kita dah buat dalam hidup seperti satu pembaziran.
*betulkan spec*
Okey sekarang dah faham, maksud singkatnya hidup kita di dunia?
Masuk ke zon kedua perbincangan.
Aku, kau, dia, mereka, kita, kami, anda. Hidup kita tak selama yang kita sangka. Mati kita bila-bila.
Kita tahu mati itu pasti. Tapi kita tak yakin. Kan?
Kalau betul kita yakin, tahap apa keyakinan kita. Kita kata, ya aku bakal jenazah. Tapi persediaan kita? Macam tak ada. Masih bahagia dengan dunia, layan benda-benda lagha macam Allah tak murka, tinggalkan solat jadi perkara biasa, lewatkan solat boleh kata, "Chillex lah, belum habis waktu lagi." Felamaks!
Itu belum bab mengutuk mengumpat. Belum bab menipu dan mencuri. Belum bab tonton video lucah. Belum bab betepuk tampar dengan ajnabi. Belum bab tak baca doa lepas makan, doa bangun tidur, doa masuk tandas, hatta doa lepas solat pun kita malas!
*minum air*
Aku sakit tekak sebenarnya. Suara pun.. Peh, cun habis. Sekarang tengah musim demam.
Okey okey mengarut.
Sebenarnya kita nak yang mana?
Mulut kata, "Mestilah nak redha Allah!"
Hati kata, "Tapi aku sayangkan jahiliyah."
Mulut kata, "Jom kita sembah Allah."
Hati kata, "Alaa tak payahlah solat subuh berjemaah. Mengantuk kot."
Mulut kata, "Aku nak berubah."

Hati kata, "Alamak, mesti payah."
Kita nak yang mana?
Redha Allah dalam kebencian manusia. Atau redha manusia dalam kemurkaan Allah?
Nak syurga dunia dan neraka selamanya. Atau penjara dunia dan syurga selamanya?
Nak hidup bertuhan, mati beriman. Atau nak hidup dalam khayalan, mati dalam kekufuran?
Sama ada kau, aku, dia, mereka, awak, anda, kalian, kita, semuanya tak terlepas daripada ujian. Malah, ujian nafsu dan iman memang sentiasa jadi cabaran.
Jom bangun! Sama-sama jadi mukmin hebat. Pagi seperti singa di rimba, tak gentar walau berhadapan dengan berjuta musuh-musuh agama. Malam bagai rahib yang menangisi dosa-dosa, taubat dan keinsafan, menghabiskan waktu bersama Ar Rahman. Baru gempak!
Aku akui, jadi baik tak semudah jadi jahat. Nak lawan nafsu tak senang. Tapi nak masuk neraka memang kita tak akan mampu bertahan punya.
Cuba bayang, *keluar awan-awan dari kepala*
Kita terjun dari pokok rambutan ke tanah, di atas tanah tu ada paku. Kita lompat, directly kaki terpijak paku. Sakit tak? Konfem sakit jiddan lah kan? Kalau itu pun tak mampu tahan, apatah azab Allah yang lagi mengerikan? Sumpah aku tak berani nak rasa seksa neraka. Seksa kubur juga minta sangat dijauhkan.
Semoga kita semua tergolong sebagai manusia yang hidup dan mati dalam keimanan.

sekian . :)
 


Older Post | Newer Post